V nouzi na cestě - přehled asistenčních služeb u automobilek
Když auto na cestě vypoví poslušnost, obvykle řidiče přepadá lehká panika. Právě letní dovolená skýtá třeba pro defekt ideální podmínky: vedro je zatěžkávací zkouškou pro chladicí systém, přetížené auto nesvědčí pneumatikám a životnost baterie skončí právě ve chvíli, kdy se řidič pokouší odjet od benzinky v Rakousku.
Nechte starosti na nás, ujišťují automobilky a nabízejí pomoc - asistenční služby. Stačí mezi doklady najít tu správnou kartičku s telefonním číslem a zavolat. Jako se však od sebe liší jednotlivé automobilové značky, odlišné jsou i jimi nabízené služby. Někdy pomohou zdarma, jindy za úplatu.
Orientačním vodítkem, zda existuje na bezplatnou službu nárok, je pro majitele auta záruka výrobce na vůz. Pokud je auto stále v garanci, s velkou pravděpodobností se na něj vztahují i bezplatné asistenční služby. I tady však existují výjimky - například Ford nabízí asistenci jen na první rok po koupi vozu, stejně tak nově i Opel. Kdo si ovšem stihl koupit opel před 3. květnem, dostane asistenci na dva roky.
Fakt, že majitel auta nemá nárok na bezplatnou asistenční službu, ještě neznamená, že mu vůz v záruce neopraví automobilka zdarma. Jen si musí zaplatit cestu do servisu ze svého. "Vůz zprovozníme v zemi, kde se právě nachází. Opel navíc prodloužil záruku pro většinu modelů na pět let," ujišťuje mluvčí automobilky Martin Hejral.
Ani náklady na odtah do servisu nemusejí být tak velkým problémem. Jak potvrzuje pojišťovací makléř Max Legler, částka může být kryta z havarijního pojištění nebo povinného ručení. "Drtivá většina pojišťoven takové služby nabízí jako bonus, výše finančního krytí je však různá a navíc se často mění," tvrdí Max Legler. Pokud chce mít řidič na cestách klid, může si asistenční služby automobilek na delší dobu přikoupit. Takovou možnost nabízejí téměř všechny. Existují však i výrobci, kteří asistenci poskytují i nad rámec běžné záruky, někdy dokonce na celou dobu životnosti vozu. Je to zpravidla podmíněno nutností pravidelně navštěvovat autorizovaný servis.
A co všechno asistenční služba hradí? I tady se automobilky rozcházejí. Některé vyjíždějí pouze k poruchám, jiné přidají výjezd k ucházející pneumatice nebo ztracenému klíčku. A pak jsou i takové, které dají majiteli vozu, který je v nouzi, finanční půjčku. Všechny ale hradí ubytování v hotelu i náhradní dopravu, když auto není možné opravit na místě. Ve většině případů je však náhrada finančně nebo časově limitována, podmínky obvykle závisejí na míře prestiže automobilky. Obecně platí, že čím luxusnější značka, tím lepší má asistenční podmínky.
Záchrana v podobě mechanika nemusí dorazit za všech okolností. Automobilky asistenční teritorium obvykle omezují jen na území Evropy, některé dokonce jen na EU. Audi vynechává ze seznamu i některé členy EU. Většinou se služby vyhýbají Albánii a Bělorusku, často Ukrajině, Bulharsku a Rumunsku. V Turecku zahrnují zpravidla jen evropskou část země, často jsou však k mání v Izraeli.
Při komunikaci s asistenční službou je dobré se předem obrnit trpělivostí. Telefonní operátor chce často vědět podrobnosti o voze - od VIN kódu po najeté kilometry až po číslo z klíčku do zapalování. Velmi užitečným pomocníkem je v případě nouze satelitní navigace. S její pomocí lze v neznámém prostředí velmi přesně určit polohu, ve které se nepojízdné auto nachází. Je dobré vozit s sebou servisní knížku, bývá podmínkou bezplatné opravy. Automobilky také doporučují mít u sebe finanční rezervu - v některých zemích je nutné zaplatit část výloh ze svého. Účty jsou pak majiteli auta proplaceny až po příjezdu domů.
Alfa Romeo + Fiat
Asistenční služba vyjíždí zdarma k poruchám. Když oprava neproběhne do 24 hodin, má posádka vozu nárok na ubytování (do 15 000 Kč za osobu) nebo náhradní vůz na max. 5 dnů či náhradní dopravu vlakem nebo letadlem
v ekonomické třídě do výše 25 000 Kč. Automobilka hradí i cestu do servisu pro opravený vůz (vlakem 1. tř. či letadlem v ekonomické třídě).
> Kontakt: +420 261 220 219
Audi
Dokáže zdarma zajistit náhradní vůz na 5 dnů, hotel na 5 nocí, proplatí i jízdu taxíkem do 2000 Kč, když vůz nelze
opravit do 3 hod. Pokračování cesty náhradní dopravou hradí do 12 000 Kč na osobu, dopravné za opravený vůz do 12 000. Pomůže i při nedostatku paliva nebo kapalin, vybité baterii či píchlé pneumatice. Záruka mobility platí po celou dobu životnosti auta.
> Kontakt: +420 261 104 364
BMW
Kromě oprav z důvodu poruchy vyjíždí zdarma k defektu pneumatiky. Při delší opravě hradí hotel (max. 4 noci ve
čtyřhvězdičkovém hotelu), náhradní vůz půjčuje max. na týden a výdaje s pokračováním v cestě vlakem či letadlem hradí do 13 500 Kč. Asistence platí pět let po nákupu nového vozidla (pořízeného po 1. 7. 2006) na území Evropy (s výjimkou Běloruska).
> Kontakt: +420 261 104 666
Citroën
Do 30 minut po nahlášení poruchy na místo dorazí mechanik. Nepůjde-li opravit vůz týž den, služba pomůže s dopravou posádky do cíle cesty. Zajistí ubytování nebo náhradní dopravu, příp. náhradní vůz pro dopravu do cíle cesty.
Služba je zdarma po dobu 2leté záruky na nový vůz a platí v EU i vybraných zemích mimo Evropu. Výjezd spojený
s defektem je nutné uhradit.
> Kontakt: +420 222 319 999
Ford
Vůz bezplatně opraví, odtáhnou do servisu, příp. zaplatí ubytování (max. tři noci do 2700 Kč za osobu a noc). Hradí
i náklady spojené s náhradní dopravou do cíle cesty a náklady na dopravu při vyzvednutí opraveného auta (jízdenku
na vlak, pokud je cesta delší než 6 hod., proplatí cestu letadlem). Na náhradní vůz vzniká nárok jen po dobu max. 2
pracovních dnů.
> Kontakt: +420 261 104 222
Honda
Bezplatná asistence při nehodě, poruše, krádeži, vandalismu či defektu. Za nehodu či poruchu se považuje jakékoli poškození vozidla, které nedovoluje pokračování v jízdě, záměna či nedostatek paliva, vybití baterie a zamknutí klíčů ve voze. Asistenční služby jsou v případě vandalismu poskytovány, jen když poškození nedovoluje pokračování v jízdě.
> Kontakt: +420 221 586 530
Chevrolet
Při poruše nárok na bezplatnou opravu na místě, odtah do servisu, náhradní dopravu či ubytování. Je třeba se prokázat servisní knížkou. Výjezd a práce mechanika zdarma i při defektu (materiál se hradí). Platí ve většině států Evropy (s výjimkou východních států jako Ukrajina či Bělorusko). Zdarma po 3 roky (do 100 000 najetých km) nebo 2 roky neomezeně.
> Kontakt: +420 261 104 223
Kia
Asistence zdarma na 3 roky, při pravidelných prohlídkách v autorizovaném servisu může být prodloužena až na 7 let či 300 000 najetých km. Při poruše hradí ubytování ve ***hotelu až na 4 noci nebo dá na maximálně 4 dny náhradní auto či kryje náklady náhradní dopravy do cíle cesty vlakem nebo letadlem v ekonomické třídě.
> Kontakt: +420 261 104 542
Lexus
Asistence ve většině evropských zemí po 3 roky od nákupu nového vozu. Nelze-li vůz opravit v den poruchy, poskytne
náhradní vozidlo (max. na 5 dní), příp. zajistí náhradní dopravu vlakem 1. tř. či letadlem v business tř. nebo hotel na max. 4 dny do 6222Kč za osobu a den. Zdarma pomůže i při nedostatku paliva, píchlé pneu či ztrátě klíčů. Náhradní vůz je k dispozici i při odcizení.
> Kontakt: +420 221 586 505
Mazda
Asistenční služby jsou prodlužovány po návštěvě autorizovaného servisu na dalších 12 měsíců. Kromě opravy vozu hradí příp. dopravu vlakem (nad 4 hod. jízdy pak letadlem) nebo poskytnou zdarma hotel až na 3 noci, příp. náhradní auto (půjčovné do výše 800 eur). Hradí i cestu pro opravený vůz, max. 6750 korun. Služba vyjíždí zdarma i v případě defektu pneumatiky .
> Kontakt: +420 283 002 831
Mercedes-Benz
Zajistí zdarma opravu, odtah vozu i ubytování v hotelu. Náklady na pokračování v cestě hradí do 10 800 Kč na osobu, přepravu auta z opravny do místa bydliště do výše 14 850 Kč. Zdarma pomohou při nehodě či vandalismu, když dojde palivo nebo je natankován nesprávný druh, při ztrátě klíčů, nedostatku kapalin a také při defektu pneumatiky.
> Kontakt: +420 296 335 601
Nissan
Služba platí po dobu tří let v celé Evropě, při nemožnosti opravit vůz tentýž den nabízí zdarma náhradní auto až na tři dny nebo tříhvězdičkový hotel (maximálně však na tři dny) nebo náhradní dopravu do cíle cesty. Platí po celé Evropě.
> Kontakt: +420 251 028 528
Opel
Při poruše nárok na bezplatnou opravu na místě, příp. odtah do servisu, náhrad. dopravu či ubytování. Je třeba prokázat
se servisní knížkou. Výjezd a práce mechanika je zdarma i v případě defektu. Asistence platí ve většině států Evropy
(s výjimkou východních států, jako jsou Ukrajina či Bělorusko). Je zdarma po 2 roky u aut koupených do 3. 5. 2009.
Vozy koupené později - asistence rok.
> Kontakt: +420 261 104 358
Peugeot
Když nelze opravit vůz týž den, může být půjčen náhradní max. na 4 dny s úhradou do 23 600 Kč. Alternativou je úhrada nákladů cesty domů či do cíle cesty (nesmí přesáhnout částku za cestu domů). Další možností je proplacení hotelu, max. na 3 dny do 2360 Kč za osobu a den. Za výjezd k defektu pneumatiky je třeba platit, je však možné to připojistit.
> Kontakt: +420 220 510 060
Porsche
Pokud nelze vůz opravit do dvou hod., poskytne asistence náhradní auto (max. na 5 dnů do 37 800 Kč) nebo proplatí taxi, příp. hotel max. na tři noci do 4050 Kč na osobu a den. Pro pokračování v cestě poskytne vlak 1. tř. či nad 6 hod jízdy letadlo v ekonomické třídě. Asistence je zdarma, i když dojde např. palivo. Zajistí i zaslání léků či v nouzi poskytne půjčku.
> Kontakt: +420 261 104 411
Renault
Služba Renault Assistance je zdarma 2 roky na území Evropy. Vyjíždí pouze k poruchám, v případě delší opravy hradí ubytování, náhradní vůz nebo jiný dopravní prostředek do cíle cesty. Podmínky plnění se u jednotlivých modelů mohou lišit.
> Kontakt: +420 261 220 220
Seat
Bezplatné využití asistence po dobu záruky, která je 2 roky. Nelze-li vůz opravit do 2 hod., zajistí ubytování ve **** hotelu max. na 3 noci nebo jízdu taxíkem za max. 1000 Kč nebo náhradní dopravu do místa cesty či půjčení náhrad. vozu na max. 3 dny. Služba pomůže i při nedostatku provozních kapalin, defektu pneumatiky nebo problémech se zámkem či klíčem.
> Kontakt: +420 261 104 233
Škoda
Má-li vůz pravidelný servis v autorizované opravně, nabízí Škoda doživotní záruku mobility. Je nutné předložit servisní
knížku. Služba je i na nepojízdnost vozidla kvůli havárii, vyšší moci, vandalství či vykradení. Zahrnuje bezplatný příjezd servisního vozu na místo poruchy, příp. odtah k servisu a služby jako přenocování v hotelu, náhradní auto či
náhradní doprava.
> Kontakt: +420 261 104 666
Toyota
Služba Toyota Eurocare má obdobné podmínky jako značka Lexus, lišit se může výše peněžních náhrad. Ubytování v hotelu v případě poruchy je hrazeno po dobu max. 4 dnů do částky 3429 korun za osobu a den.
> Kontakt: +420 221 586 622
Volkswagen
Záruka mobility po celou dobu životnosti vozu (při pravidelných návštěvách autorizovaného servisu). Pokud není možná oprava do 3 hod., poskytnou náhradní vůz (max. na 5 dní), zaplatí hotel na 1 noc nebo náhradní dopravu (do 1200km vlak či autobus, nad tuto vzdálenost letadlo třídy Economy), do celkové částky 20 000Kč. Vyzvednutí a dopravu vozidla hradí do 10 000 korun.
> Kontakt: +420 261 104 363
http://HN.IHNED.CZ autor: Jakub Stehlík