Info o dopravě v České republice
Dopravní síť v České republice je velmi hustá. V rámci Evropské unie drží Česká republika dokonce primát v hustotě železniční sítě, která činí 120 km na tisíc kilometrů čtverečních území. Kromě vlaku však lze pro cestování v České republice využít také mnoho dalších typů dopravy - osobní automobil, autobus, tramvaj, trolejbus, letadlo, kolo, anebo třeba loď. Chcete vědět, jak se pohodlně a rychle dostat do ČR z místa, které právě opouštíte letadlem, automobilem, autobusem nebo vlakem? Je to snadné a množností je opravdu mnoho!
SILNIČNÍ DOPRAVA
Nejoblíbenějším a nejvyužívanějším typem dopravy je samozřejmě doprava silniční. Patří mezi nejflexibilnější a umožňuje spojení v hranicích měst, v rámci celé ČR, ale také snadné spojení s dalšími metropolemi Evropy. Rozvoj silniční dopravy spočívá hlavně ve výstavbě dálnic, které se ČR intenzivně věnuje.
Městská hromadná doprava:
- S městskou hromadnou dopravou (MHD) se setkáte ve všech větších městech ČR. Je uskutečňována prostřednictvím pravidelných linek autobusů, trolejbusů a tramvají, pouze v Praze navíc prostřednictvím tří vzájemně provázaných linek metra. Veškeré jízdní řády městské hromadné dopravy jsou zpravidla k dispozici prostřednictvím internetu anebo mobilního telefonu, naleznete je i na označených zastávkách. Součástí jízdního řádu je i doba trvání cesty mezi jednotlivými stanicemi.
V prostředcích MHD je běžně ohlašována aktuální a příští stanice. Stále častější je v MHD používání tlačítek otevírajících dveře. Jsou umístěna buď přímo na dveřích (v TRAM zvenku, v metru z obou stran), nebo na tyčích v cestovních soupravách.
- Pražská integrovaná doprava: Cestující mohou k rychlé přepravě po městě využít autobus, tramvaj nebo tři linky metra. Základní přestupní lístek platící 90 minut na všechny složky MHD (tramvaj, autobus, metro) stojí 32 Kč. Počet přestupů po dobu jeho platnosti je neomezený.
Do pozornosti: Naplánujte si svou cestu s přesností minut na internetovém vyhledávači
- www.dpp.cz/idos. Vyjeďte si unikátní kolejovou lanovou dráhou za skvělým výhledem na pražský vrch Petřín. Na lanovku platí lístky MHD.
Metro: Pražské metro tvoří páteřní síť městské hromadné dopravy v Praze. Jeho provozovatelem je akciová společnost Dopravní podnik hlavního města Prahy. Je to nejrychlejší způsob, jak se dopravovat po městě a denně obslouží více než 1 milión cestujících, což jím dělá sedmé nejvytíženější metro v Evropě.
Metro se skládá ze tří tras: Trasa A, Trasa B a Trasa C. Dohromady obsahuje 57 stanic (3 z nich jsou přestupní) propojených 60 kilometry převážně podzemní železnice. Metro jezdí od 4-5 hodin ráno až přibližně do půlnoci. Pražské metro a jeho radiální systém zajišťuje dopravu do hlavních sídlišť velkoměsta (Jižní město, Jihozápadní město a další) a Letňanyhistorického centra. Navazuje na něj systém tramvají i autobusů. Obě sítě byly v minulosti postupně upravovány tak, aby se staly tzv. „napaječi“ metra.
Do pozornosti: Chystáte-li se v některém z českých měst pobývat delší dobu, seznamte se s tarify konkrétního dopravního podniku a využijte zákaznických slev, které nabízí. Např. v Praze máte možnost zakoupení výhodného 24 a 72 hodinového lístku. Při dlouhodobých pobytech se vyplatí zajistit si výhodný měsíční, čtvrtletní nebo celoroční kupon.
Metro se skládá ze tří tras: Trasa A, Trasa B a Trasa C. Dohromady obsahuje 57 stanic (3 z nich jsou přestupní) propojených 60 kilometry převážně podzemní železnice. Metro jezdí od 4-5 hodin ráno až přibližně do půlnoci. Pražské metro a jeho radiální systém zajišťuje dopravu do hlavních sídlišť velkoměsta (Jižní město, Jihozápadní město a další) a Letňanyhistorického centra. Navazuje na něj systém tramvají i autobusů. Obě sítě byly v minulosti postupně upravovány tak, aby se staly tzv. „napaječi“ metra.
Do pozornosti: Chystáte-li se v některém z českých měst pobývat delší dobu, seznamte se s tarify konkrétního dopravního podniku a využijte zákaznických slev, které nabízí. Např. v Praze máte možnost zakoupení výhodného 24 a 72 hodinového lístku. Při dlouhodobých pobytech se vyplatí zajistit si výhodný měsíční, čtvrtletní nebo celoroční kupon.
Cestování autobusem: Velká česká města (např. Praha, Brno, Ostrava) spojují s evropskými metropolemi mezinárodní autobusové linky. I vnitrostátní dálkovou přepravu zajišťují moderní neoplány poskytující cestujícím dostatečný komfort.
Důležité informace: - veškeré spoje naleznete na internetových stránkách vyhledávacího systému IDOS - www.idos.cz
- jízdenku na více než 3000 vnitrostátních i mezinárodních spojů si můžete zarezervovat na portálu www.amsbus.cz a následně si jízdenku vyzvednout v některé z prodejních kanceláří nebo zakoupit přímo přes internet.
Pravidla silničního provozu:
Dopravní předpisy v ČR jsou velmi podobné jako pravidla v ostatních evropských zemích. Od 1. 7. 2006 platí nová, přísnější pravidla, která mají přinést větší bezpečnost na českých silnicích. Na území České republiky jsou platné řidičské průkazy EU a mezinárodní řidičské průkazy. Hlavní pravidla: - jízda vpravo - povinnost být při jízdě připoután bezpečnostními pásy - celodenní svícení po celý rok - děti (menší než 150 cm, lehčí než 36 kg) se mohou přepravovat pouze v dětských autosedačkách, a to na všech typech komunikací - cyklisté mladší 18 let musí mít povinně přilbu.
Rychlostní limity: V ČR se rozlišují tři rychlostní pásma (obec, silnice mimo obec a dálnice). V těch platí (není-li uvedeno jinak) tyto maximální rychlosti: - dálnice - 130 km/h - v obci - 50 km/h - mimo obec - 90 km/h
Pokuty: Pokuty za mírné překročení rychlosti (do 20 km/h nad povolený limit v obci a 30 km/h mimo ni) se pohybují většinou od 1 000 Kč do 2 000 Kč (30-70 Eur). Policejní kontrola: Při policejní kontrole je řidič povinen předložit policistovi pas nebo jiný doklad totožnosti (občané EU), řidičský průkaz (evropský či mezinárodní) a doklady od vozu (malý technický průkaz, povinné ručení a zelená karta).
Alkohol a návykové látky: V ČR platí nulová tolerance pro požívání alkoholu a jiných návykových látek před řízením motorového vozidla. Bude-li řidiči některá z těchto látek prokázána v krvi, hrozí mu odnětí svobody až do 3 let a pokuta 25 - 50 000 Kč (900-1800 Eur). Stejný peněžitý trest platí při odmítnutí dechové nebo krevní zkoušky.
Mobilní telefonování za jízdy: V Česku není povoleno držet během řízení mobilní telefon v ruce, ani jej přidržovat ramenem. Porušení pravidla je trestáno peněžitě 1.500,- Kč až 2.500 (50-90 Eur). Telefonovat ve voze je možné pouze se sadou hands-free.
Chodci: Chodci mají v České republice na přechodech absolutní přednost a řidiči jsou povinni zastavit a nechat je přejít.
Věkové hranice pro motoristy v ČR: - řízení motocyklu do 50 cm3 - 15 let - sezení na sedadle spolujezdce v autě - 15 let a výška 150 cm - řízení automobilu - 18 let
Dálnice a poplatky: V ČR je v provozu 1250 km dálnic a rychlostních komunikací. Pokud chcete cestovat v ČR po dálnici vlastním automobilem, musíte mít na čelním skle nalepenu platnou dálniční známku.
Dálniční známky jsou k dostání:
- Benzínové pumpy
- Pobočky České pošty
- ÚAMK - Žlutý Anděl
- Pobočky Cash Point
- Některé provozovny ABA
- Nálepkou označená místa
Ceny kuponů pro auta do 3,5 tun: - 10denní – 310 Kč 1 měsíc – 440 Kč 1 rok – 1500 Kč
Ceny kuponů pro vozidla od 3,5tun: podléhají mýtnému systému
Mýtné: Automobily s větší hmotností než 3,5 tun musí být vybaveny komunikačními jednotkami premid, které budou sčítat počet kilometrů ujetých po dálnici. Mýtne sa vyberá elektronickým systémom: elektronické zariadenie inštalované vo vozidle komunikuje s mýtnymi bránami. Ceny se pohybují od 2,30-4,20 Kč/km (0,80-1,50 Eur/10 km). Od 1. 1. 2008 jsou také zpoplatněny silnice I. třídy. Více informací naleznete na stránkách Ministerstva dopravy - www.mdcr.cz
Nehody: Pokud se stanete účastníky nehody a škoda přesáhne 100 000 Kč (3000 Eur), nebo je někdo zraněn, vzniká povinnost zavolat k případu policii (linka 158), která o události sepíše protokol. Nehody se také musí řešit s příslušnými pojišťovnami. V jiných případech je možno řešit vyrovnání osobní dohodou s dalšími účastníky nehody. Asistenční služby: Pojišťovny mají zdarma smluvní asistenční služby po celé Evropě a k pojištění je přikládáno jejich číslo. Proto je důrazně doporučeno obrátit se na asistenční službu pojišťovny, u níž je pojištěno havarované auto.
Tankování v ČR: V Česku je v provozu přes 750 čerpacích stanic s LPG. Problémy nebudete mít ani s ventilem nádrže: u českých čerpacích stanic má obsluha běžně k dispozici všechny užívané redukce. Stejně jako jinde v Evropě obsluha načerpá plyn do nádrže sama. Ceny LPG v Česku: Ceny LPG se v České republice pohybují kolem evropského průměru. Litr plynu stojí okolo 14 Kč (0,50 Eura). Pomůcka: Kupte si mapu čerpacích stanic LPG v České republice, která obsahuje aktuální údaje o otevíracích dobách a další užitečné informace. Mapa je k dostání u čerpacích stanic.
Taxi v ČR: Taxík můžete jako jinde ve světě zastavit mávnutím přímo na ulici, nebo objednat telefonicky. Čísla na taxislužby v daném městě jsou k dispozici na letišti, nádražích i v hotelích. Taxi musí být vybaveno osvětleným nápisem TAXI na střeše automobilu, na předních dveřích musí být uvedeno licenční číslo, název firmy a ceník. Taxametr musí být vždy zapnutý.
Ceny v Praze: Ceny za jízdu taxíkem v Praze jsou regulovány magistrátem.
Od 1. ledna 2007 v Praze platí tyto maximální ceny: nástupní sazba 40 Kč (1,20 Eur), jízdné za jeden kilometr 28 Kč (1 Euro) a minuta čekání 6 korun (cca 0,15 Eur). Vždy vyžadujte stvrzenku z tiskárny taxametru, která pomáhá zajistit, že jízdné nebude předraženo! Taxi mimo Prahu: Taxislužby fungují po celém území ČR, zejména ve větších městech (Brno, Plzeň, Olomouc). Ceny jsou mírnější než v Praze (zpravidla cca o 1/3) a taxislužby nejsou cenově regulovány.
Půjčovny aut v ČR: V České republice své služby nabízejí desítky českých i zahraničních autopůjčoven. Auto si můžete objednat přes internet a bude vám přistaveno třeba hned na letišti. Autopůjčovně předložíte svůj řidičský doklad platný v Česku a pas nebo jiný doklad totožnosti. Minimální půjčovací doba bývá 24 hodin, věková hranice může být stanovena až na 21 let. Auta půjčená v mezinárodní půjčovně můžete vrátit ve smluvních místech po celé Evropě.
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
Jak již bylo řečeno dříve, železniční doprava je hustá a tím pádem také poměrně flexibilní a dostupná. Po železnici je realizována jak přeprava cestujících, tak přeprava nákladů (včetně těch rozměrných nebo nebezpečných). Rozvíjena je také železniční doprava příměstská, která například v okolí Prahy tvoří integrovaný systém. Česko, ležící přesně ve středu Evropy, tvoří dopravní křižovatku, přes kterou projíždí množství mezinárodních spojů (EuroCity, InterCity, SuperCity). Vlak se dobře hodí i k cestování v rámci ČR, která patří mezi země s nejhustší železniční sítí v Evropě. Naprostou většinu tratí provozují České dráhy.
Jízdní řády: Veškeré informace o jízdních řádech včetně přesné ceny jízdného naleznete na internetové adrese - www.cd.cz/spojeni-a-jizdenka
Slevy Českých drah: České dráhy poskytují množstevní slevu na jízdné již od 2 osob. Výše slevy vzrůstá společně s počtem cestujících (maximálně však 30 osob). Náklady na cestování sníží také tzv. kilometrická banka (sešitek s předplacenými 2000 km jízdy), výhodné je i zpáteční jízdné (platnost do 24.00 hodin druhého dne). Při nákupu lístků je potřeba se o požadovanou slevu přihlásit.
Zajímavosti: Novinkou Českých drah jsou soupravy Pendolino, které zajišťují spojení z Prahy do Ostravy, Vídně a Bratislavy. Vlak dosahuje rychlosti až 180 km/h, takže při veškerém komfortu zajišťuje na těchto trasách nejrychlejší spojení v Česku.
Více info na: stránkách Českých drah - www.cd.cz
LETECKÁ DOPRAVA
Letecká doprava je zejména pro malou rozlohu státu realizována spíše jako mezinárodní. Využívána je však také pro rychlou dopravu po území, a to z veřejných mezinárodních letišť nebo více než šedesátky veřejných letišť vnitrostátních. Největší letiště v České republice se nachází v Praze - Letiště Václava Havla. Menší mezinárodní přistávací plochy jsou v provozu také v některých dalších městech. Většina letů z českých letišť je mezinárodních, protože na vnitrostátní dopravu je výhodnější použít pozemní trasy.
Letiště Václava Havla Praha: Letiště se nachází 10 km od Prahy a má celkem tři terminály. Terminál Sever 2 slouží pro lety do zemí Schengenské dohody a terminál Sever 1 pro lety do jiných států. Terminál Jih odbavuje služební a vojenské lety. Od roku 1989 letiště výrazně expanduje. Letištní servis: Letiště Václava Havla Praha poskytuje cestujícím standardní servis zahrnující směnárny, bankomaty, elektronické informativní stojany o dopravě do ČR, restaurace, obchody a kanceláře agentur, které zprostředkovávají hotely. Na letišti myslí také na náročnou klientelu, která může využít VIP servis.
Doprava na letiště Václava Havla Praha: Na letiště se lze dopravit pražskou autobusovou dopravou, taxislužbou nebo osobním vozem. Autobusy č. 119 jezdí ze stanice metra A - Dejvická (20 minut), č. 100 ze stanice metra B – Zličín (15 minut). Od roku 2005 je v provozu také speciální AE (Airport Express) ze stanice Holešovice na Terminál 1, Terminál 2, a to od 5 do 22 hodin v intervalu 30 minut. Cena jízdenky této linky činí 45 korun.
Více info na: www.prg.aero
České aerolinie: Národním leteckým dopravcem jsou České aerolinie. Z Prahy nabízí ČSA spojení do většiny hlavních měst v Evropě a do tranzitních bodů v Severní Americe.
Více info na: www.csa.cz
Další mezinárodní letiště: Mezinárodní leteckou dopravu zajišťují také: - Letiště v Brně - www.airport-brno.cz - Letiště v Ostravě - www.airport-ostrava.cz - Letiště v Karlových Varech - www.airport-k-vary.cz - Letiště v Pardubicích - www.airport-pardubice.cz
Malá letiště: Po celé ČR naleznete několik menších místních letišť (například v Klatovech, Kunovicích, Mnichově Hradišti a Olomouci, ale i jinde), která slouží buď pro přepravu, záchranářské účely, nebo jako lokalita pro sportovní či kulturní akce. Na malých letištích máte možnost zúčastnit se vyhlídkových letů nebo seskoku padákem.
LODNÍ DOPRAVA
Lodní doprava slouží zejména pro přepravu objemných nebo těžko skladných nákladů. Pro tzv. velkou plavbu je možno využívat největší toky Labe, Vltavy a Berounky o délce přes 300 kilometrů. Doprava po vodě je velmi ekonomická a umožňuje napojení na velké evropské přístavy.